img left

Logo FTVS web bile

Pohyb pro inkluzi

img right

Pro žáky i studenty

Nehledej co nemůžeš dělat, zaměř se na aktivity, které dělat můžeš. Každý z nás si může vybrat, čím naplní svůj volný čas. My fandíme sportu pro všechny a jsme přesvědčeni, že každý jedinec se v nějaké sportovní aktivitě najde. Zajímej se, zjišťuj a vyhledávej takové pohybové aktivity, z nichž budeš mít dobrý pocit a do života Ti přinesou nové prožitky. Jsme v tom s Tebou!

Pro pedagogy

Vytvořit výuku, která bude bavit všechny žáky a studenty je nesmírně náročné, avšak výsledek vždy stojí za to. Naslouchat zájmu žáků a pozitivně je motivovat, to je to, bez čeho se profese učitele (nejen tělesné výchovy) neobejde. Rádi Vás podpoříme ve Vaší snaze poskytnutím materiálů a pokud to bude v našich silách, přidáme i pomocnou ruku!

Pro rodiny a blízké

Snažte se svým dětem vyhledat a dopřát pravidelné sportovní vyžití, které je bude bavit. Vyhledejte sportovní klub nebo jinou volnočasovou aktivitu, která je přivede k nově vznikajícím přátelstvím, děti se při ní vzájemně naučí ctít pravidla správného chování, získají zdravé sebevědomí, které zvýší jejich šance na další spokojený život. Všichni společně to dáme!

Netradiční pomůcky v hodinách tělesné výchovy

Následující text čerpá z nápadů všech účastníků workshopu realizovaného 6.3.2019 v rámci projektu Pohyb pro inkluzi.

 

Několik poznámek k využití netradičních pomůcek v hodinách

  • Je vhodné uvádět aktivity motivací a zmínit, zda mají soutěžní nebo nesoutěžní charakter. I pouhé vyzkoušení může být cílem.
  • Při hrách je nutné dbát na bezpečnost, předměty mohou být zdrojem úrazu (např. uklouznutí na víčku nebo korálku)
  • Je vhodné volit pomůcky s přihlédnutím k edukačnímu účelu a cíli hodiny (například noviny s obrázky vzbudí pozornost dětí víc než aktivita bez nich).
  • Pomůcek, které můžeme používat, je nepřeberné množství. Při workshopu byly využity pomůcky běžně dostupné (noviny, roličky od toaletních papírů, víčka od pet lahví, kelímky, kolíčky, brčka, korále, provázky)
  • Do her můžeme implementovat další předměty (např. ekologie, anatomie lidského těla, přírodopisné prvky a jiné).
  • Někdy je možné nechat děti nejprve ukázat, jak by si s pomůckou hrály ony, dát jim prostor pro tvorbu a případně jejich nápady zařadit do výuky - zvýší to jejich motivaci.
  • Závěrem zmiňme, že výhodou níže používaných netradičních pomůcek je nízká finanční náročnost a vysoká dostupnost. Uvedené aktivity mohou být pro děti snadno přenesitelné do domácího prostředí k dalšímu nácviku nebo kreativnímu rozšíření.

Následující aktivity jsou děleny podle herního principu, na který se zaměřují a následně podle pomůcek, potřebných k realizaci aktivity.

přenášení pomůcek z místa A do B

toaletní roličky

  • žák si rozloží na zemi hadr / noviny, na který postaví 1 roličku a snaží se ji převézt (táhne po zemi). Pokud se povede dovézt roličku bez pádu, tak si může naložit o jednu více, pokud ne, musí se vrátit a zkusit to znovu. Můžeme motivovat časem nebo jen počtem.
  • Hráče rozdělíme na skupiny, každý žák má jednu půlku roličky (jako okapová roura), dále dáme týmu korálek (pingpong míček). Žáci se snaží stavět dráhu pro cestu kuličky (až se to děti naučí, můžeme modifikovat úchopy)

víčka od pet lahví

  • Čáry - víčka připravíme na basketbalové čáry (nebo jiné). Žáci mají na pokyny vyběhnout, běžet na první metu, vzít víčko a donést na startovní čáru. Hned se otáčí a běží na další, vzdálenější čáru a pokračují, dokud neseberou všechna víčka.

pivní tácky

  • Vytvoříme dvojice, ve kterých si jeden vezme tácek a položí si ho na čelo a druhý jej naviguje skrz dráhu do cíle. Dále nosíme tácek na hlavě, ve čtyřech na zádech, v pozici “rak” na břiše kelímky
  • Dinosaurus- děti vytvoří skupiny (po 3-4), zvolí si jednoho dinosaura, na kterého zbylí hráči naskládají co nejvíce kelímků. Následně se musí sám dinosaurus vydat přes propast, čím víc kelímků přenese, tím získají víc bodů. Pozice dinosaura se u žákůstřídá. Žádné dva kelímky nesmí být zasazeny v sobě.

kolíčky

  • Žáci si vezmou kolíček, do kterého se snaží sbírat a přenášet co nejvíce lístečků. Můžeme tak skládat např. zprávu v jednotlivých týmech.
  • Přenášení víček od lahví pomocí kolíčku z kelímku do kelímku.
  • Kolíčky mohou být neseny v ústech - zobáček. Tématicky může být sbírán např.: hmyz s různým bodovým ohodnocením.

noviny

  • Každý si vezme 1 list novin, který si roztrhne na 4 stejné části, každý kousek papíru umístí pod jednu končetinu (dlaně, chodidla) a pak se šoupáním snaží přesunout na druhou stranu. Žádný papír nesmí po cestě ztratit.

lékařská špachtle

  • Přenášení víčka na špičce lékařské špachtle.

manipulace

nedominantní rukou/ jinou částí těla, zaměřená na jemnou motoriku

toaletní roličky

  • Žák si vede kuličku (korálek/chomáč vaty) foukáním / šťoucháním a snaží se projet tunelem z roličky a jiným mikro bludištěm např. z provázku.
  • Střihoruký Edward - žáci si na každý prst nasadí jednu roličku, poté dávají prsty k sobě a od sebe, snaží se si například podávat míček nebo střihoruké prsty mezi sebou.

víčka od pet lahví

  • dráha - společně postavíme dráhu z víček, následně po ní bosky chodíme.
  • Dále můžeme chodit jen mezi víčky, s jedním víčkem pod nohou s více atd.
  • Sbíráme víčka nohou a přenášíme na určené místo.
  • Vyhodíme víčko a chytíme ho do kelímku nebo jej hodíme do kelímku druhému spolužákovi.
  • Víčka si lze vkládat mezi prsty.
  • Žák si má víčko strčit pod oblečení, např. levou nohavicí kalhot a vyjmout ho musí např. levým rukávem. Posouváme víčko kolem trupu pod tričkem.

pivní tácky

  • Pokládání na záda - ve dvojici - jeden pokládá tácky na druhého, ležícího na zemi na karimatce. Ten říká, kam byl tácek umístěn. Podobně můžeme tácky odnímat. Na konci se můžeme žáků zeptat, kterou oblast sebe v tuto chvíli vnímají intenzivně.

kolíčky

  • Dvojice se posadí nebo postaví naproti sebe, mezi nimi natáhneme provázek. Každá dvojice si vezme pět kolíčků. Jeden z dvojice se snaží kolíčky nacvakávat na provázek, druhý se snaží, aby na provázku žádné kolíčky nebyly- secvakává dolů. Každý může vždy držet jen jeden/dva kolíčky. Modifikujeme ruku, kterou používají - jednu (pravou nebo levou) nebo obě. Provázek ožil a pohybuje se vertikálně.
  • Pomocí kolíčků si v kroužku předáváme různé předměty (toaletní roličky, víčka, látku atd.)

noviny

  • Žák se postaví na noviny (líc) a aniž by se roztrhly má za úkol je otočit na druhou stranu(rub).

brčka

  • Žáci si předávají lísteček pomocí nasátí na brčko (pozor na snížený příjem kyslíku u dětí - může vést k “motání” hlavy nebo omdlení).

hledání po tělocvičně a nebo uvnitř

toaletní roličky

  • Jeden žák (např. necvičící) sedí za lavičkou, na které má tři postavené roličky. Pod jednu roličku umístí korálek. Cvičící žáci se postupně vypravují k žákovi a snaží se korálky získat uhádnutím, kde se nachází. Po cestě musí plnit například nějaký úkol.

víčka od pet lahví

  • Třídění víček podle barev z jedné hromady. Žluté jako banány nosíme poskoky snožmo, modré nosíme na špičkách nad hlavou, zelené tanečními poskoky jako víla atd.

pivní tácky

  • Před začátkem hodiny schováme v prostoru pivní tácky. Děti vytvoří dvojice, které mají za úkol vytvořit mapu schování kartiček v tělocvičně. Na připravené papíry mají všichni za úkol nakreslit správnou polohu všech tácků. Můžeme omezit pohyb po tělocvičně nebo podmínit každou kresbu nějakým úkolem.

překážkové dráhy

toaletní roličky

  • Mety vytyčující slalom procházený různými modifikacemi pohybů.
  • Snažíme se korálkem trefit do okruží roličky následně tuto roličku vedeme skrz slalom a kulička nesmí vypadnout ven.

víčka od pet lahví

  • Curling - cvrnkání víček na cíl, pokud se trefí na cíl, pokračují dál, pokud se netrefí musí udělat trest (oběhnout kolečko...).

pivní tácky

  • Řeka, ve které leží tácky (kameny) a žijí v ní piraně. Žáci se pomocí kamenů musí dostat na druhou stranu - pozor na uklouznutí (kameny jsou v řece jsou obvykle mokré).

házecí pytlíky

  • Hráč si umístí 2 pytlíky na ramena a po projití dráhy a překročení provázku musí pytlíky shodit na cíl (látku).

žetony

  • Přenášíme žetony na trase tak, že je umístíme na špičky bot. Na konci trasy je musíme shodit do kelímku.

kolíčky

  • Hráč si sepne kolíčkem nohavice u kalhot a překonává určitou část dráhy. Kolíček se mu nesmí rozpadnout. Na konci trasy si kolíček odepne a hází do košíku.

noviny

  • Přechod přes bažinu - žáci ve skupině dostanou o jeden (nebo více) listů novin méně než je členů družstva. Za pomocí novin se žáci snaží přesunout na druhou stranu bažiny. Pokud někdo stoupne mimo noviny, sebereme družstvu jeden list.

Stavění a vytváření

toaletní roličky a kelímky

  • Žáci se rozdělí do skupin, ve kterých se snaží postavit co nejvyšší věž. Každou roličku, kterou chtějí získat, si musí zasloužit - např. 10 skoků přes švihadlo, lezení po žebřinách...

víčka od pet lahví nebo lékařských špachtlí

  • Stavění obrázku/obrazce podle vzoru na druhé straně učebny (stavět může třeba jen jeden, kterému dáme šátek přes oči). Ostatní donášejí víčka nebo jiné součástky a popisují umístění.

pivní tácky

  • Stavíme domeček - žáci staví ve trojici. Jeden stojí u stavebního materiálu - tácku, druhý je spojka a třetí architekt. Žáci si tácky přihrávají mezi sebou jako frisbee a následně mají za úkol z nich společně postavit co nejzajímavější stavbu.

kolíčky

  • Kolíčky nacvakáme všechny na jednoho hráče, indiánského náčelníka. Následně proběhne náčelnický indián bránou a nacvakáme je na další dítě. Počítá se originalita. Náčelník může zatančit vítězný tanec nebo dát nějaký úkol celé skupině.

noviny

  • Vymodelovat sochu mačkáním novin.
  • Vytrhat co nejdelšího hada, vytvořit co největší počet kousků...

běhací hry

toaletní roličky

  • Jeden žák je ekolog a druhý pozorované zvíře. Ekolog si sedne a na oči přiloží dvě roličky (dalekohled). Zvíře se snaží utéct z hledáčku dalekohledu, ekolog se snaží stále zvíře vidět. Role se po určité době vymění.

víčka od pet lahví

  • Žáci si každý vybudují “domeček” např. kolečko z provázku, čtvrtka papíru, kelímek… Do něj si každý vloží svých pět víček od pet lahví. Na pokyn se snaží každý získat co nejvíce víček od ostatních. Ale nikdy nesmí jít do cizího domečku dvakrát po sobě, musí mezi tím navštívit i jiný domeček, poté se může vrátit. Dále nikdo nesmí nést více než jedno víčko. Nikdo si nesmí svůj domeček chránit fyzicky ani verbálně.
  • Aktivitu je možné motivovat Facebookem - domeček symbolizuje profil a víčka “like”.

kelímky

  • Každý žák běhá s kelímkem v podpaží, do kterého mohou ostatní házet víčka. Na začátku každý dostane jedno víčko, které se snaží vhodit do kelímku spolužáků. Pokud víčko umístí mimo kelímek, musí jej zvednout a snažit se znovu. Vítězí ten, kdo nemá žádné víčko v kelímku a zbaví se svého víčka.

kolíčky

  • Ježek spí- jeden žák se schoulí na zem (ježek) a na záda si připevní mnoho kolíčků pomohou mu ostatní. Žáci se snaží kolíčky brát, ale potichu, aby ježka neprobudili. Pokud se ježek probudí, honí zloděje svých bodlin, dokud se neunaví a znovu neusne. Kdo je chycený, musí vrátit bodliny a je na jedno kolo vyřazen. Kdo má na konci hry nejvíce bodlin, vyhrává.

noviny

  • S větrem o závod - každý hráč si vezme jednu stránku novin, kterou si přiloží na
    hruď. Na pokyn se všichni rozběhnou a přestanou držet papír rukama - papír drží na těle žáka odstředivou silou. Na písknutí zase pohyb ukončí. Můžeme přikládat na různé části těla nebo připojit zloděje novin a jiné.

“U Kristýnky spatřuji největší přínos v setkání s dalšími handicapovanými dětmi a nabídkou jim uzpůsobených sportů. Měla tak možnost setkat se s dětmi, které mají jiný druh zdravotního znevýhodnění než má její sestra Katka”
z emailu po letním táboře od maminky Kristýnky a Katky

“Aplikované pohybové aktivity jsou svobodným prostředím, kde hledáme způsob řešení, nikoliv důvody, proč to nejde ...”                                                                        
Mgr. Ondřej Ješina, Ph.D. vysokoškolský pedagog

“Pozitivem bylo, že jsme mohli zážitky a postřehy bezprostředně reflektovat a sdílet mezi sebou, nejen v mezinárodním měřítku, ale také s kolegy z ČR. Osobně se teď jako učitelka snažím, ještě více než předtím, o respektující vztah mezi mými žáky.” reflexe stáže ve Finsku z pohledu pedagožky

Podpora společného vzdělávání v oblasti školní tělesné výchovy a pohybově orientovaných programů

Reg. č.: CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0004664

Když lyžovat, tak všichni!


“Lyžařské kurzy znamenají pro učitele výzvu, a to i tehdy, když ve třídě žádný žák se SVP není. Přesto si uvědomujeme, že tento typ týdenní sportovní akce v zimní přírodě má velký výchovně-vzdělávací dopad. Prvním krokem k zvládnutí akce je příprava osobních věcí žáka na celý pobyt, včetně pomůcek pro osobní asistenci, sebeobsluhu, zdravotnický a sportovní materiál. Druhým krokem pak samotný lyžařský kurz, který přinese možnost společných zážitků i posunutí osobních limitů a zvýšení nezávislosti.
Jedním z takových kurzů byl například lyžařský pobyt se základní školou z Prahy 4, který byl realizován ve Strážném v Krkonoších. Možnost výuky lyžování spolu s jeho třídou jsme zajišťovali pro žáka se spinální svalovou atrofií, což je dědičné progresivní nervosvalové onemocnění. Vzhledem k diagnóze žáka jsme na kurzu respektovali žákovu rychlejší unavitelnost a kontraindikace, zejména jsme se snažili vyvarovat nárazům či pádům. Po většinu času se žák účastnil lyžování s družstvem a aktivity spojené s pobytem na horách proběhly bez komplikací, včetně společného výletu a večerních “hrátek”. Cílem akce bylo, aby pobyt na horách zvládli všichni účastníci, kteří se rozhodli vyjet a prožít společně jak lyžařský výcvik na svahu, tak celý program aktivit a překonávání se. Přestože daný žák nemohl lyžovat samostatně a jeho stav vyžadoval trvalou asistenci, byla jeho účast na lyžařském výcviku společně s jeho spolužáky bezpochyby nezapomenutelnou zkušeností”

mosaic1web
mosaic1web

Letní tábor s kamarády (kde diagnóza nemá místo)


Měsíce příprav letního příměstského tábora byly u konce a my s napětím čekali letošní účastníky letního tábora! Plán je jasný, užít si společný týden letního dobrodružství. Necelých třicet dětí a s nimi patnáct “modrásků” v pondělí vyrazilo na expediční cestu za poznáním zvířat ve výzkumné vzducholodi. Všichni společně jsme se každý den pouštěli na novou cestu za sebepřekonáním, naučením se něčeho nového nebo alespoň pomyslnému “přičichnutí” ke zkušenosti. Během týdne nás navštívilo několik externích lektorů, kteří nám umožnili vyzkoušet si dopoledne u cirkusu nebo odpoledne v korunách stromů na lanových aktivitách. Po společném týdnu se mnohým nechtělo domů a pomohl snad jen příslib, že za rok, na stejném místě znovu na viděnou.
Cílem uspořádaného tábora bylo příjemné strávení letního týdne v inkluzivním prostředí, a to se nám všem dohromady podařilo! Nezaháleli jsme ani v rozvoji motoriky, pohybových dovedností nebo navazování nových kamarádských vztahů. Byl kladen důraz na rozmanitost sportů, aby si účastníci vyzkoušeli co největší spektrum aktivit. V neposlední řadě byly u dětí vytvořeny individuální dílčí cíle odpovídající jejich specifickým potřebám (například.: rozvoj soběstačnosti, práce na logopedických vadách nebo naučit se kotoul...). O dobrém průběhu svědčí nejen naše pocity, ale také děkovné emaily rodičů. Už teď se těšíme na další společně prožité léto, kdy se všichni zase setkáme a budeme objevovat nová dobrodružství. Protože tábor je místem, kde se nikdo nedívá na diagnózu nebo vozík - všichni se navzájem podporují a společně pracují na seberozvoji.

Centrum APA Olomouc

Moravské centrum pro aplikované pohybové aktivity při Univerzitě Palackého v Olomouci na svém webu publikuje nejednu zajímavost z oblasti pohybu pro všechny. Prozkoumat jejich možnosti můžete zde!

Naše videa

Máme vlastní youtube kanál, na kterém můžete shlédnout videa z tvorby členů katedry i dalších zajímavých akcích. Můžete si zacvičit trochu z domova nebo si připomenout pana Vojmíra Srdečného.        

Kalendář akcí

Pořád se něco děje a abychom v tom všichni společně měli pořádek, připravujeme Vám kalendář akcí. Tak na viděnou!

 

 

Doporučená literatura

Hledáte kvalitní literaturu z oblasti aplikovaných pohybových aktivit nebo pohybu obecně? Snažili jsme se pro Vás vytvořit seznam kvalitních knih a časopisů. Chybí na něm vaše oblíbená kniha? Napište nám!

Vzdělávání

Na tomto odkazu připravujeme vzdělávací akce, které pořádáme... a že jich není málo. Termíny, popisy i přihlášky - vše bude na jednom místě.                        

Příklady dobré praxe

Napište nám Váš příběh z praxe o úspěšném zapojení vašich žáků/dětí do společné aktivity. Třeba tím inspirujeme i další. Naše radostné příběhy z praxe naleznete zde.

Hrajeme si

Hrají si malí i velcí. Hrají si všichni. Hrajte si i vy s námi.                                                                                                                                                                              

Kontakty

Kontakty na nás
                                                                                                                                                                                                                   

Kontakt

Kontaktní osoba:

PhDr. Klára Daďová, Ph.D.

Odborný garant projektu

Telefon: 220 172 386

email: pohybproinkluzi@ftvs.cuni.cz

 

Kontaktní formulář

Zadejte jméno.

Zadejte příjmení.

Zadejte email.

Napište zprávu

DESIGN, CODE: Mgr. Jiří Veverka, DiS.

© Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu

Logolink OP VVV