Paralympijský školní den
Paralympijský školní den (PŠD) je výchovně vzdělávacím programem, jehož cílem je informovat žáky základních škol o problematice paralympijských sportů a možnostech sportovního vyžití osob se specifickými potřebami. K nabytí těchto cílů se dosahuje pomocí různých aktivit, mezi které patří například setkání a přímá interakce s paralympioniky či vyzkoušení paralympijských sportů.
Průkopníkem vzdělávacích programů byl organizační výbor Paralympijských her v Atlantě. Potřeba přenést hlavní myšlenky paralympijského hnutí žákům základních škol jej v roce 1996 vedla k vypracování speciálního vzdělávacího materiálu pro žáky všech věkových skupin pod názvem Paralympiáda – přehled paralympijských her a jejich účastníků (The Paralympic: An overview of the Paralympic Games and people who participace), ve kterém mohou děti získat přehled o osobách s postižením a pochopit význam možnosti sportu, rekreace a začlenění se v této oblasti. Paralympijský školní den (PŠD, Paralympic School Day) je právě jeden ze směrů paralympijských vzdělávacích programů. Součástí propagace a osvěty, kterou zastřešuje a řídí Mezinárodní paralympijský výbor, se PŠD staly od roku 1996.
Výše jmenovaná akce se v prvé řadě zaměřuje na zlepšení postojů k osobám se zdravotním postižením. Cílovou skupinou jsou děti mezi 8 a 15 lety. Avšak je možné s drobnými modifikacemi zapojit také mladší či starší děti a programu se mohou plnohodnotně účastnit také děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Činnosti by měly být voleny a upravovány na základě podmínek školy a počasí s cílem využít jak vnitřních, tak i venkovních prostor, pokud to okolnosti umožňují.
Pro úspěšnou realizaci PŠD a ovlivnění žáků správným proinkluzivním směrem, je například vhodné setkání s osobami se zdravotním postižením, uskutečňování aktivit zaměřených na spolupráci osob se specifickými potřebami a zdravých jedinců, jenž vedou k získání pozitivní zkušenosti a zlepšení postoje k osobám s postižením. Tyto důležité kroky mají pozitivní vliv na postoje za předpokladu, že dochází k časté interakci, která je smysluplná a příjemná. Neodmyslitelnou součástí jsou příkladné postoje učitelů, kteří se mohou bez omezení účastnit celého programu spolu s dětmi. Obsah programu PŠD se flexibilně upravuje dle počtu a věku žáků, a podle materiálních a především prostorových podmínek a specifických přání škol.
Nejčastěji jsou v rámci programu uskutečňovány následující aktivity:
- Teoretická přednáška o sportech osob se speciálními potřebami.
- Beseda se sportovcem s postižením.
- Základní mobilita bez zrakové kontroly.
- Základní mobilita na vozíku.
- Sporty osob se zrakovým postižením – goalball, judo.
- Sportovní hry osob s tělesným postižením – basketbal na vozíku, florbal na vozíku, házená na vozíku, rugby na vozíku, volejbal vsedě.
- Atletika – traťové i vrhačské disciplíny pro sportovce s tělesným a zrakovým postižením.
- Boccia
Ke změně postojů dětí k osobám s postižením může vést např. seznámení žáků základních škol s ideály paralympismu. Skrze výše uvedené aktivity se snažíme zaměřit na rozvoj lidské solidarity, tolerance a vzájemného respektu, podporu vzájemného porozumění a respektu k jiným kulturám, rozvoj základních lidských hodnot a vztahů vzhledem k národním i oblastním požadavkům. Sport a pohybová aktivita tak mohou být skvělým edukačním prostředkem ve vzdělávacím procesu.
Po ukončení PŠD je třeba věnovat dostatek času reflexi a zpětné vazbě žáků. Žáci by měli mít příležitost pracovat se svými zážitky, případně zkušenostmi a učitelé mají možnost navázat na jednotlivé aktivity v rámci další výuky i v jiných předmětech.
Jedinečnost Paralympijského školního dne spočívá především v uplatnění teoretických znalostí z problematiky aplikovaných pohybových aktivit bezprostředně v praxi, ať již ve spolupráci s profesionálním pracovištěm, nebo bez něj.
Video ukázky:
https://www.youtube.com/watch?v=T1ujNuLm6FA
https://www.youtube.com/watch?v=lrJPapJxD_A
Odkazy na články:
https://apa.upol.cz/paralympijsky-skolni-den-popis
https://apa.upol.cz/images/TVSM617.pdf
https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2009/01/04.pdf