img left

Logo FTVS web bile

Pohyb pro inkluzi

img right

Pro žáky i studenty

Nehledej co nemůžeš dělat, zaměř se na aktivity, které dělat můžeš. Každý z nás si může vybrat, čím naplní svůj volný čas. My fandíme sportu pro všechny a jsme přesvědčeni, že každý jedinec se v nějaké sportovní aktivitě najde. Zajímej se, zjišťuj a vyhledávej takové pohybové aktivity, z nichž budeš mít dobrý pocit a do života Ti přinesou nové prožitky. Jsme v tom s Tebou!

Pro pedagogy

Vytvořit výuku, která bude bavit všechny žáky a studenty je nesmírně náročné, avšak výsledek vždy stojí za to. Naslouchat zájmu žáků a pozitivně je motivovat, to je to, bez čeho se profese učitele (nejen tělesné výchovy) neobejde. Rádi Vás podpoříme ve Vaší snaze poskytnutím materiálů a pokud to bude v našich silách, přidáme i pomocnou ruku!

Pro rodiny a blízké

Snažte se svým dětem vyhledat a dopřát pravidelné sportovní vyžití, které je bude bavit. Vyhledejte sportovní klub nebo jinou volnočasovou aktivitu, která je přivede k nově vznikajícím přátelstvím, děti se při ní vzájemně naučí ctít pravidla správného chování, získají zdravé sebevědomí, které zvýší jejich šance na další spokojený život. Všichni společně to dáme!

Zapojení pedagogických pracovníků do projektu Pohyb pro inkluzi


Marie Cahlíková, Karina Šírerová
UK FTVS UK, projekt Pohyb pro inkluzi

 

Coby konzultantky APA na každou novou školu vyrážíme značně napjaté a plné očekávání. Pohrává si s námi zvědavost, hlavou nám běží velké množství myšlenek a přání, abychom se školou navázaly kvalitní spolupráci a vše šlo hladce podle plánu. Obdobně jsme se v září roku 2018 vydaly na první setkání na Praze 4, kde měla na nové škole proběhnout informační schůzka s vedením školy, pedagogy, asistenty i rodiči zapojených dětí. Škola měla hezké webové stránky, těšila se dobré pověsti a komunikace se speciální pedagožkou působící na škole, jež iniciovala počáteční propojení školy a projektového týmu, byla velmi vlídná. Díky tomu všemu jsme již na počátku pociťovaly přijetí a považovaly jsme to za první ukazatele zdárné spolupráce. Speciální pedagožka dále dopomohla k vybrání žáků, kteří budou do projektu přímo zapojeni a zprostředkovala další potřebná setkání. Vše pokračovalo dle námi zamýšlených plánů, pedagogové se zapojením souhlasili, domluvily jsme s nimi termíny teambuildingových programů pro třídní kolektivy, osvětové akce na území školních prostor, postupy administrativy, a s tím spojené diagnostiky. Podpora od pedagogů školy a ochota spolupracovat, je pro realizaci projektu i jakékoliv ovlivnění školství vždy zcela klíčová. V tuto chvíli, po prvních interakcích, z nás opadlo napětí a všichni jsme se těšili ze vstřícného začátku na doposud neprobádaném území.
Již první koordinační schůzky se zúčastnila také paní asistentka, která na škole působí. Vyzařoval z ní entuziasmus a velká chuť přiučit se něčemu novému, a to i poté, kdy její žák nebyl vybrán pro zapojení do projektu. Zajímala se, zda nabízíme podporu i přímo “nezasaženým pedagogům”. Neméně nás pak překvapilo, když se tatáž paní asistentka přišla podívat na jednu z teambuildingových akcí pořádaných pro třídní kolektivy z dané školy. Během programu se doptávala na možné úpravy her, zajímala se o speciální pomůcky a neváhala si všechny aktivity osobně vyzkoušet. Zkrátka byla otevřena novým zkušenostem a nápadům, na průběh akce se dívala pohledem zvídavého a zkušeného pedagoga, který chce získané empirie přenést do praxe a aplikovat je ve své třídě. Nechyběla ani na osvětové akci s názvem Paralympijský školní den, jež se pořádala v prostorách jejich školní budovy. Spolu s žáky dvou zúčastněných třídních kolektivů se seznamovala se sportovními aktivitami jako byl například pohyb bez zrakové kontroly, goalball, boccia nebo curling. Realizace takového programu může vést jak u dětí, tak u dospělých ke změně postojů k jedincům se specifickými potřebami. Otevřený postoj k odlišnostem je jedním z předpokladů úspěšné integrace nejen do tělesné výchovy. Zájmu paní asistentky se těšil celý projektový tým, v jejím případě předávání zkušeností fungovalo přesně tak, jak bylo zamýšleno při sestavování vize projektu. Na každý workshop, který jsme ve školním roce uspořádali, se paní asistentka osobně dostavila a činně se zapojila do připraveného programu. Příspěvky do diskuse mezi pedagogy provázela osobními zkušenostmi z asistence a vzniklé materiály pečlivě studovala. Stala se tak pro nás, zaměstnance projektu, motivací dotahovat věci nad původně zamýšlený rámec a tvořit správné přesahy teorie do praxe. Pokud se workshopu nemohla zúčastnit, požádala o zaslání vzniklých materiálů a individuálně je konzultovala se zaměstnanci projektu. Je obdivuhodné, kolik svého volného času byla ochotna investovat pro další profesní rozvoj.
Jako by jednodenní akce nestačily a paní asistentka stále prahla po intenzivnější zkušenosti a více prožitcích z oblasti inkluzivního vzdělávání. Právě kvůli takto zapáleným pedagogickým pracovníkům se do projektu dostal i záměr uspořádat několikadenní výjezd do zahraničí. Pedagogům byla nabídnuta účast na stáži ve Finském Vierumaki s programem zaměřeným na poznávání rozdílů ve školství různých zemích, předávání zkušeností a vzájemnou inspiraci. Paní asistentka se chopila příležitosti a na tuto stáž se bez váhání přihlásila. Z komunikace bylo zřejmé, že se na další podnětný týden zajištěný projektem opravdu těší. Se skupinou dalších učitelů a s podporou zaměstnanců projektu vyrazila za dalším poznáním oblasti aplikovaných pohybových aktivit, do Vierumaki. S lítostí musíme na tomto místě kontaktovat, že připravený program stáže absolvovala pouze v prvních třech dnech, a to z důvodu zlomeniny zevního kotníku a následné neodkladné operace, kterou se rozhodla podstoupit v Česku. S podporou zaměstnanců projektu byla transportována zpět do země a pokračovala ve své léčbě. Ze zprávy, kterou námi popisovaná paní asistentka sepsala, však vyplývá, že i tři dny ve Finsku měly smysl a byly cenným zdrojem nových informací. Například detailně popisuje návštěvu rehabilitačního centra v Helsinkách, ve kterém v rámci exkurze se zkušeným personálem prošli ucelený proces rehabilitace doplněný o teoretickou přednášku Hariho Ahtee.
Vlastní poznatky ze vzdělávání v projektu přenáší paní asistentka do výuky tělesné výchovy u žáků, kterým asistuje a skrze diskuse s kolegy na škole. Dále je pověřena vedením takzvané “asistenční místnosti” na škole, která slouží dětem se speciálními potřebami jako bezpečný prostor a útočiště od ruchu školy. Místo je dobře vybaveno všemi potřebnými pomůckami a je poznat citlivá ruka, se kterou je o celý prostor pečováno.
Věříme, že onen dort spolupráce a zkušeností, který jsme spolu se zaměstnanci školy začali péct, a který byl ozdobený třešničkou v podobě zahraniční stáže, přinese mnoho obdobně sladkých příběhů dobré praxe. Doufáme, že tento příklad ukazuje, že zapojení do inkluze přináší své plody nejen žákům, ale i pedagogům, rodičům a všem dotčeným. Jen je někdy potřeba přečkat náročnou přípravu v podobě administrativy a koordinace se všemi zúčastněnými. Domníváme se, že paní asistentka byla, a i nadále bude, projektem obohacena o nové kompetence a zkušenosti. Její příběh, ač v závěru méně šťastný, vypovídá i o mnoha dalších pedagozích, kteří se zapojují do aktivit projektu (nejen toho našeho) s cílem podpory inkluze v tělesné výchově na základních školách.

“U Kristýnky spatřuji největší přínos v setkání s dalšími handicapovanými dětmi a nabídkou jim uzpůsobených sportů. Měla tak možnost setkat se s dětmi, které mají jiný druh zdravotního znevýhodnění než má její sestra Katka”
z emailu po letním táboře od maminky Kristýnky a Katky

“Aplikované pohybové aktivity jsou svobodným prostředím, kde hledáme způsob řešení, nikoliv důvody, proč to nejde ...”                                                                        
Mgr. Ondřej Ješina, Ph.D. vysokoškolský pedagog

“Pozitivem bylo, že jsme mohli zážitky a postřehy bezprostředně reflektovat a sdílet mezi sebou, nejen v mezinárodním měřítku, ale také s kolegy z ČR. Osobně se teď jako učitelka snažím, ještě více než předtím, o respektující vztah mezi mými žáky.” reflexe stáže ve Finsku z pohledu pedagožky

Podpora společného vzdělávání v oblasti školní tělesné výchovy a pohybově orientovaných programů

Reg. č.: CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0004664

Když lyžovat, tak všichni!


“Lyžařské kurzy znamenají pro učitele výzvu, a to i tehdy, když ve třídě žádný žák se SVP není. Přesto si uvědomujeme, že tento typ týdenní sportovní akce v zimní přírodě má velký výchovně-vzdělávací dopad. Prvním krokem k zvládnutí akce je příprava osobních věcí žáka na celý pobyt, včetně pomůcek pro osobní asistenci, sebeobsluhu, zdravotnický a sportovní materiál. Druhým krokem pak samotný lyžařský kurz, který přinese možnost společných zážitků i posunutí osobních limitů a zvýšení nezávislosti.
Jedním z takových kurzů byl například lyžařský pobyt se základní školou z Prahy 4, který byl realizován ve Strážném v Krkonoších. Možnost výuky lyžování spolu s jeho třídou jsme zajišťovali pro žáka se spinální svalovou atrofií, což je dědičné progresivní nervosvalové onemocnění. Vzhledem k diagnóze žáka jsme na kurzu respektovali žákovu rychlejší unavitelnost a kontraindikace, zejména jsme se snažili vyvarovat nárazům či pádům. Po většinu času se žák účastnil lyžování s družstvem a aktivity spojené s pobytem na horách proběhly bez komplikací, včetně společného výletu a večerních “hrátek”. Cílem akce bylo, aby pobyt na horách zvládli všichni účastníci, kteří se rozhodli vyjet a prožít společně jak lyžařský výcvik na svahu, tak celý program aktivit a překonávání se. Přestože daný žák nemohl lyžovat samostatně a jeho stav vyžadoval trvalou asistenci, byla jeho účast na lyžařském výcviku společně s jeho spolužáky bezpochyby nezapomenutelnou zkušeností”

mosaic1web
mosaic1web

Letní tábor s kamarády (kde diagnóza nemá místo)


Měsíce příprav letního příměstského tábora byly u konce a my s napětím čekali letošní účastníky letního tábora! Plán je jasný, užít si společný týden letního dobrodružství. Necelých třicet dětí a s nimi patnáct “modrásků” v pondělí vyrazilo na expediční cestu za poznáním zvířat ve výzkumné vzducholodi. Všichni společně jsme se každý den pouštěli na novou cestu za sebepřekonáním, naučením se něčeho nového nebo alespoň pomyslnému “přičichnutí” ke zkušenosti. Během týdne nás navštívilo několik externích lektorů, kteří nám umožnili vyzkoušet si dopoledne u cirkusu nebo odpoledne v korunách stromů na lanových aktivitách. Po společném týdnu se mnohým nechtělo domů a pomohl snad jen příslib, že za rok, na stejném místě znovu na viděnou.
Cílem uspořádaného tábora bylo příjemné strávení letního týdne v inkluzivním prostředí, a to se nám všem dohromady podařilo! Nezaháleli jsme ani v rozvoji motoriky, pohybových dovedností nebo navazování nových kamarádských vztahů. Byl kladen důraz na rozmanitost sportů, aby si účastníci vyzkoušeli co největší spektrum aktivit. V neposlední řadě byly u dětí vytvořeny individuální dílčí cíle odpovídající jejich specifickým potřebám (například.: rozvoj soběstačnosti, práce na logopedických vadách nebo naučit se kotoul...). O dobrém průběhu svědčí nejen naše pocity, ale také děkovné emaily rodičů. Už teď se těšíme na další společně prožité léto, kdy se všichni zase setkáme a budeme objevovat nová dobrodružství. Protože tábor je místem, kde se nikdo nedívá na diagnózu nebo vozík - všichni se navzájem podporují a společně pracují na seberozvoji.

Centrum APA Olomouc

Moravské centrum pro aplikované pohybové aktivity při Univerzitě Palackého v Olomouci na svém webu publikuje nejednu zajímavost z oblasti pohybu pro všechny. Prozkoumat jejich možnosti můžete zde!

Naše videa

Máme vlastní youtube kanál, na kterém můžete shlédnout videa z tvorby členů katedry i dalších zajímavých akcích. Můžete si zacvičit trochu z domova nebo si připomenout pana Vojmíra Srdečného.        

Kalendář akcí

Pořád se něco děje a abychom v tom všichni společně měli pořádek, připravujeme Vám kalendář akcí. Tak na viděnou!

 

 

Doporučená literatura

Hledáte kvalitní literaturu z oblasti aplikovaných pohybových aktivit nebo pohybu obecně? Snažili jsme se pro Vás vytvořit seznam kvalitních knih a časopisů. Chybí na něm vaše oblíbená kniha? Napište nám!

Vzdělávání

Na tomto odkazu připravujeme vzdělávací akce, které pořádáme... a že jich není málo. Termíny, popisy i přihlášky - vše bude na jednom místě.                        

Příklady dobré praxe

Napište nám Váš příběh z praxe o úspěšném zapojení vašich žáků/dětí do společné aktivity. Třeba tím inspirujeme i další. Naše radostné příběhy z praxe naleznete zde.

Hrajeme si

Hrají si malí i velcí. Hrají si všichni. Hrajte si i vy s námi.                                                                                                                                                                              

Kontakty

Kontakty na nás
                                                                                                                                                                                                                   

Kontakt

Kontaktní osoba:

PhDr. Klára Daďová, Ph.D.

Odborný garant projektu

Telefon: 220 172 386

email: pohybproinkluzi@ftvs.cuni.cz

 

Kontaktní formulář

Zadejte jméno.

Zadejte příjmení.

Zadejte email.

Napište zprávu

DESIGN, CODE: Mgr. Jiří Veverka, DiS.

© Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu

Logolink OP VVV