Projekt „Pohyb pro inkluzi“ - Podpora společného vzdělávání v oblasti školní tělesné výchovy a pohybově orientovaných programů (2017-2020)
Projekt byl realizován pod odbornou záštitou Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu. Naším hlavním cílem byla a je podpora dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a jejich vrstevníků v oblasti společného vzdělávání, a to především v hodinách tělesné výchovy. Pomocí uplatnění relevantních mezinárodních standardů v oblasti pohybové gramotnosti a vytvořením vhodných postupů je možné u žáků se SVP podpořit stejný rozvoj, jako u jejich vrstevníků v oblasti školní TV i mimoškolních pohybových aktivit.
Během projektu bylo podpořeno 14 pražských škol, nejméně 30 žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (včetně jejich spolužáků) a více než 60 pedagogických pracovníků. Klíčovými aktivitami byla evaluace jednotlivých žáků (diagnostika motorických dovedností, zjišťování determinant životního stylu, možností rozvoje a zapojení do pohybových aktivit v rámci předmětů i mimoškolních aktivit), vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) s přihlédnutím k osobnostním zvláštnostem jednotlivých žáků, přímá práce s nastavením vzdělávání v oblasti školní TV, možnost konzultací pro pedagogické pracovníky, pořádání doškolovacích akcí pro pedagogy, zapůjčování netradičních pomůcek do hodin TV, účast konzultantů APA na školních výjezdech (ŠVP, lyžařské kurzy) a podpora vybraných pedagogů v rámci zahraniční stáže.
Na všech školách byly zorganizovány edukativní programy (Paralympijský školní den, pÁPA hrátky), teambuildingové jednodenní akce pro stmelení třídních kolektivů a osvětové akce (krátké edukační programy o každodenním životě a možnostech sportu dětí se speciálními potřebami).
V areálu naší fakulty jsme každoročně organizovali integrované příměstský sportovní tábor, kterého se účastnily děti podpořené projektem se svými kamarády.
Na konci projektu vznikl manuál inovativních přístupů, který obsahuje 3 metodické texty: