Feldenkraisova® metoda (FM) – organické učení SKRZE pohyb…

Mgr. Eliška Nejdlová, praktik Feldenkraisovy® metody
Workshop v rámci projektu Pohyb pro inkluzi 4.12.2019

„Pohyb je klíčem k životu.“ – Moshé Feldenkrais –

 

O tvůrci Feldenkraisovy® metody
Feldenkraisovu® metodu vytvořil Moshé Feldenkrais, D.Sc., (1904-1984), významný vědec, fyzik, inženýr, učitel a uznávaný instruktor juda. Dr. Feldenkrais začal intenzivně zkoumat vztah mezi tělesným pohybem a uzdravováním, pocity, myšlení a učením poté, co sám utrpěl vážné zranění kolene. Jeho práce a výzkumy vedly k revolučním objevům a umožnily mu znovu-obnovit schopnost chůze. Na základě jeho práce tak vznikla unikátní, efektivní a funkční metoda, ve které se mu podařily propojit poznatky z fyziky, biomechaniky, anatomie, fyziologie, dětského motorického vývoje, neurověd, psychologie, pedagogiky a bojových umění.

Co je to Feldenkraisova® metoda
Feldenkraisova® metoda (FM) je rozšířena po celém světě, jedná se o celostní psychosomatický přístup respektující naši individualitu, jenž pracuje s pohybem, s vnímáním pohybu a se sebeuvědoměním vlastního těla. FM využívá schopnosti lidského mozku se celý život přetvářet (tzv. neuroplasticitu) a celý život se přirozeně učit (tzv. organické učení). Skrze senzoricko-motorickou zkušenost je u každého z nás aktivován proces přirozeného učení, které vede k celkové integraci našeho organismu.
Pozitivně ovlivňuje nejen naše pohybové vzorce, ale spouští i řetězec dalších změn, které jsou s pohybem velmi úzce spjaty, a to na úrovni emocí, myšlení a vnímání. Základními kameny FM jsou dětské vývojové pohyby, prvky bojových umění a funkční pohyby.

Pro koho je Feldenkraisova® metoda
Lekce Feldenkraisovy® metody navštěvují děti a dospělí různého věku, potřeb a kondice, jejichž společným zájmem je zlepšení či zachování kvality životní úrovně. Může se jednat o úplně zdravé jedince, např. vrcholové sportovce, profesionální muzikanty či tanečníky, kteří se chtějí v rámci svého zájmu/profese posunout dále. Nebo o lidi s handicapem či bez, kteří hledají neinvazivní cestu ke zotavení ze zranění, zlepšení mobility, odstranění chronických bolestí a k obnovení/podpoření psychomotorických funkcí.

Dvě formy Feldenkraisovy® metody
Feldenkraisova® metoda má dvě podoby: individuální Funkční integraci (Functional integration®-FI) a skupinovou Pohybem k sebeuvědomění (Awareness Through Movement®-ATM).

Další zdroje
Varekova, Jitka & Nejdlová, Eliška & Pehalová, Barbora. (2019). Pánevní hodiny - inspirace z Feldenkraisovy metody. 85. 27-34.
https://www.youtube.com/watch?v=Xi-H-RaRVY8

Stručné shrnutí
Je důležité si uvědomit, že v během pohybových aktivit, které jsme si v rámci workshopu prošli, jsme se nezaměřovali na kvantitu v pohybu, ale naopak nás zajímala KVALITA V POHYBU .
Neučili jsme se určité pohyby, ale učili jsme se ORGANICKY UČIT SKRZE POHYB, což je obrovský rozdíl .
Velkou roli v průběhu takového učení hraje SEBEUVĚDOMĚNÍ V POHYBU, PAUZY/ODPOČINKY, ZMĚNA TEMPA A DYNAMIKY, NEHODNOTÍCÍ ZPŮSOB VEDENÍ DĚTÍ, DŮRAZ NA PROŽITEK .
Během workshopu jsme vnímali především pohybové propojení mezi CHODIDLY – PÁNVÍ – PÁTEŘÍ – HLAVOU a KONTAKT SE ZEMÍ .
A pracovali jsme s tím, že páteř není rovná, ale dvakrát esovitě prohnutá, tzn. že s dětmi mluvíme během aktivit o jejich „DLOUHÉ“ PÁTEŘI ne o rovné páteři .

Nápady na zamyšlení
Lze využít „páevní hodiny“ během výuky k tomu, aby žáci „oživili“ jejich sezení, pozornost, atd.?
Jaké jsou další možné adaptace „pánevních hodin“ pro děti?
Jak můžete využít aspekty a principy Feldenkraisovy metody i jinde než v hodinách TV?
Jak můžeme využít význam věty „Sebeuvědomění je stěžejní pro život, protože teprve když víme, co děláme, můžeme to změnit.“ v rámci hodin TV?
Jak často s žáky využíváte princip „učení se skrze prožitek“? V jakých situacích by ho šlo zařadit do výuky?

Článek (.pdf)
Pánevní hodiny – inspirace z Feldenkraisovy metody
Jitka Vařeková, Eliška Nejdlová, Barbora Pehalová, UK FTVS, Praha