Drumming

Bc. Eva Nováková
Workshop v rámci projektu Pohyb pro inkluzi 8.1.2020

 

Proč zařarovat?
Důvodů proč zařazovat bubnování do tělesné výchovy je mnoho, jmenujme zde alespoň heslovitě základní klady tahoto cvičení: jde o zpestření hodiny, rozvíjí se vnímání rytmu, cvičení je atraktivní pro účastníky, existuje vysoká variabilita cvičení, lze střídat různá dynamika. U aktivit je zapojena horní i dolní části těla, podporuje kardiovaskulární systém i pohybový aparát, působí na psychiku, umožňuje sociální kontakt a další

Pomůcky
Pro uskutečnění aktivit je možno vybrat si z široké nabídky pomůcek z kategorie tradiční až po různé druhy alternativních. Uveďme zde pro příklad: dřevěné paličky, boomwhackers, pěnové nudle, nafukovací tubusy, trubky (např.instalatérské). Variabilně lze zvolit hudební doprovod od reproduktoru s vámi vybranou hudbou nebo například doprovodné hudebního nástroje. Je vhodné vymezit místo, do kterého bude bubnováno (a nedojde k jeho zničení) - obecně lze doporučit například gymball, bosu, kbelík, podložka na cvičení nebo vhodné druhy podlah.

 

V hodině tělesné výchovy

Rozcvičení
Při drummingu cvičíme ve stoje, kleče, sedě, lehu podle prostoru, počtu žáků a jejich potřeb. Cílem je nejčastěji zahřátí organismu a seznámení s pomůckami dále používanými při hodině. Volit můžeme z aktivit jako obíhání okolo míče, kroužení a válení paličkami, nácvik pohybů bubnování nebo vnímání propojení rytmu a pohybu. Ideálně do rozcvičení zařazujeme různá předpřípravená dechová cvičení, zejména zpěv, říkanky, pokřiky.

Hlavní část
V hlavní části můžeme využít zaměření na jakýkoliv z výše jménovaných důvodů pro zařazení. U aktivit je vhodné zapojení celé skupiny včetně dětí se specifickými vzdělávacími potřebami.

Obecně dělíme aktivity na

  1. Bez choreografie – volíme jednoduchý rytmus a krátký cyklus opakujících se pohybů a úderů v pozvolném tempu. Tempo lze úměrně ke skupině zvyšovat či zpomalovat.
    Cvičení: klasická „seznamovačka“ jméno + úder a postoj, následně každý opakuje svého souseda. Uskupení kruh. Na konci zopakujeme v rytmu Xkrát dokola.
  2. S choreografií, více přiložené ukázky


Závěrečná část:
Volíme vhodné formy relaxace a protažení s pomůckami i bez. Ideálně v pozici sedu či lehu. Například aktivita: Aktivity masážního charakteru, kdy sedíme všichni s kruhu a masírujeme sebe paličkami nebo jemně masírujeme válením záda sousedícího.
Další variantou jsou aktivity pomalého, relaxačního bubnování: v lehu na zádech posloucháme klidný rytmus bubnování vedoucího hodiny, který je utlumující a pomalý – relaxační. (případně s hudebním doprovodem bubnů).

Ukázky choreografií:
v kruhové rozestavení: https://youtu.be/Jx9Gv_2itgk
frontální rozestavení: https://youtu.be/uWS7_HhoBYU
https://youtu.be/a4U9sbAE6zA
složitější choreografie v kruhu: https://youtu.be/JStAPpvcCnw ukázka variability pomůcek i cvičení: https://youtu.be/HXOG3QAsXxY

Doporučujeme ke studiu:
Novakova, Eva & Varekova, Jitka. (2018). Rytmické cvičení s využitím paliček na bubnování. 84. 6-10.