Ilona Pavlová
Katedra ZTV a TVL, UK FTVS Praha a projekt Pohyb pro inkluzi

 

Lyžařské kurzy znamenají pro učitele velkou výzvu, a to i tehdy, když ve třídě žádný žák se SVP není. Přesto si uvědomujeme, že tento typ týdenní sportovní akce v zimní přírodě má velký výchovně vzdělávací dopad. Při zvládnutí začlenění žáka se SVP může dojít k významnému posunu v postojích třídního kolektivu i sebevědomí žáka. Může to být zkušenost, která ho ovlivní na celý život.

Podpora inkluzivních lyžařských výcviků je jednou ze součástí projektu Pohyb pro inkluzi. Odborní konzultanti APA vyjíždějí se 7. třídami základních škol, ve kterých je integrován žák se SVP, na týdenní lyžařské pobyty na hory jako instruktoři lyžování a pomáhají s realizací kurzu. Podpora má následující fáze:

  1. Konzultace. Minimálně dva měsíce před samotnou akcí by měla být zahájena příprava účasti žáka se SVP na lyžařském kurzu. Na začátku je vždy důležitá velmi otevřená diskuze o všech specifikách zdravotního stavu žáka a kompetencích konzultanta APA.
  2. Diagnostika. Součástí přípravy je podrobná diagnostika, kterou provádí odborný konzultant APA a která zahrnuje:
    1. vizuální a motorické hodnocení a pohovor s žákem,
    2. rozhovor s rodiči pro doplnění informací o zdravotnímu stavu žáka,
    3. konzultace s učitelem.
  3. Příprava podpůrných opatření. Na základě diagnostiky se ukáže, jaká podpůrná opatření bude nezbytné přijmout pro umožnění začlenění žáka. Mohou spočívat
    1. v personálních opatřeních (osobní asistent, asistent pedagoga, instruktor lyžování s kompetencemi pro jedince s postižením),
    2. v metodách výcviku,
    3. ve specifických pomůckách nezbytných pro umožnění pobytu mimo domov (v horské chatě) a pohybu na sněhu.

Velmi důležitá je příprava osobních věcí žáka na celý pobyt, včetně pomůcek pro osobní asistenci, sebeobsluhu, zdravotnický a sportovní materiál. Je třeba se s nimi seznámit ještě před odjezdem. V místě pobytu je nutné zajistit vhodné ubytování a ověřit místní podmínky: dostupnost k vlekům, ochotu personálu umožnit přepravu jedince s postižením, sklon svahu, možnosti odpočinku během dne. Doprava žáka může probíhat spolu se třídou nebo individuálně.
U žáků s tělesným postižením (např. mozková obrna, míšní léze, amputace) je zásadní, jestli handicap umožňuje stoj a chůzi, a i lyžování bude probíhat ve stoji (např. jednostranné amputace, postižení horních končetin) nebo zda se jedná o závažnější postižení končetin dolních, kdy žák používá invalidní vozík a lyžování bude realizováno vsedě. V závislosti na tom se zvolí vhodné pomůcky (monoski, dualski, biski či kartski). Ty je možné zapůjčit na několika místech v republice (např. Centrum APA FTK Olomouc, Centrum Paraple).
Na inkluzivních lyžařských kurzech, které jsem prožila se žáky 7. tříd v rámci projektu Pohyb pro inkluzi, jsem opakovaně zažila krásné chvíle, když na svahu ostatní žáci přijížděli ke spolužákovi s tělesným postižením a velmi osobitě mu vyslovovali svůj obdiv. Lyžařský kurz tak přinese možnost společných zážitků i posunutí osobních limitů a zvýšení nezávislosti.
Jedním z takových kurzů byl například lyžařský pobyt se ZŠ Na Líše, který byl realizován ve Strážném v Krkonoších. Možnost výuky lyžování spolu s jeho třídou jsme zajišťovali pro žáka se spinální svalovou atrofií, což je dědičné progresivní nervosvalové onemocnění. Suchá příprava proběhla již v říjnu, kdy byla vyzkoušena biski, s rodiči i asistentkou pedagoga jsme probrali vybavení na kurz a bezpečnost. Vzhledem k diagnóze žáka jsme na kurzu respektovali únavu a kontraindikace, zejména jsme se snažili vyvarovat nárazů a pádů. Po většinu času se žák účastnil lyžování s družstvem a aktivity spojené s pobytem na horách probíhaly bez komplikací včetně společného výletu a večerních hrátek. Jeden večer měla třída možnost také vyslechnout přednášku o lyžování tělesně postižených. Cílem akce bylo, aby pobyt na horách zvládli všichni, kteří se rozhodli vyjet a prožili společně jak lyžařský výcvik, tak večerní teambuildingové hry a měli tak na co vzpomínat.


Přesto, že daný žák nemohl lyžovat samostatně a jeho stav vyžadoval trvalou asistenci, byla jeho účast na lyžařském výcviku s jeho spolužáky nezapomenutelnou zkušeností. To by nebylo možné bez potřebné podpory a entuziasmu třídní učitelky, rodičů i konzultanta APA


Mail na autora: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.