Individuální vzdělávací plán (IVP) zpracovává škola pro žáka od druhého stupně podpůrných opatření, a to na základě doporučení školského poradenského zařízení (ŠPZ) a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce v případě nezletilého žáka. IVP vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP). Obsahuje mj. údaje o skladbě druhů a stupňů podpůrných opatření poskytovaných v kombinaci s tímto plánem. Naplňování IVP vyhodnocuje školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou nejméně jednou ročně.

Základní náležitosti týkající se individuálního vzdělávacího plánu (IVP) jsou stanoveny v § 3 a 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, která také obsahuje jako přílohu formulář IVP. Pro vlastní tvorbu IVP může být výhodné použít interaktivní formulář IVP, který je k dispozici na stránkách Průvodce upraveným RVP ZV, dostupného na adrese http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10466. Poznámky u jednotlivých řádků pomohou s jejich vyplňováním.

Podpůrné opatření spočívající ve zpracování IVP se netýká všech žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními. V případě podpůrného opatření prvního stupně zpracovává základní škola pro žáka Plán pedagogické podpory (PLPP), nepostačuje-li samotné zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka. S PLPP je seznámen zákonný zástupce žáka a všichni učitelé; osoby, které se s plánem seznámily, plán podepisují. PLPP obsahuje popis obtíží žáka, stanovení cílů podpory a způsobů vyhodnocování naplňování plánu. Základní škola průběžně PLPP aktualizuje. PLPP se vyhodnocuje nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrného opatření.

 

Jaký je postup při zřizování IVP?

Pokud má žák IVP přiznán v rámci podpůrných opatření, je k jeho vytvoření a realizaci školou kromě doporučení školského poradenského zařízení nutná žádost zákonného zástupce žáka. Zákonný zástupce musí požádat o zpracování IVP a ředitel školy musí vyhotovit rozhodnutí o povolení vzdělávání podle IVP. Ve formuláři IVP se uvádí datum tohoto rozhodnutí a odůvodnění. Na formuláři IVP není vymezené místo pro podpis ředitele, není tedy jeho povinnou součástí. V případě zamítnutí žádosti o povolení IVP ředitelem školy se jedná o rozhodování podle § 165 školského zákona.

Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově

Individuální vzdělávací plán je klíčem k úspěšné integraci (resp. plnohodnotnému vzdělávání) žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). O tvorbě individuálního vzdělávacího plánu (IVP) se hovoří (od roku 2004) ve školském zákoně (561/2004), jakož i ve vyhlášce č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle těchto dokumentů ředitel školy ve spolupráci se speciálně pedagogickým centrem, případně pedagogicko-psychologickou poradnou, zabezpečí zpracování IVP pro každého žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), a to k termínu jeho nástupu do kmenové školy.

 

IVP by mělo obsahovat:

  • osobní údaje žáka (jméno, třída, škola, datum narození),
  • současnou úroveň dovedností a schopností dítěte,
  • diagnózu zdravotního postižení, diagnostiku prostředí (vnější podmínky), diagnostiku vědomostí ohledně pohybového učení a zdraví, diagnostiku pohybových dovedností (test pohybových dovedností)
  • časové i obsahové rozvržení studia,
  • vzdělávací cíle a kroky,
  • vysvětlení, jak má být těchto kroků dosaženo,
  • způsoby, jak průběžně kontrolovat výsledky nebo pokroky dítěte,
  • způsob hodnocení a klasifikace (slovně nebo číselně vyjádřené),
  • seznam potřebných/vhodných pomůcek,
  • v případě potřeby uvedení dalšího pedagogického pracovníka nebo další osoby podílející se na práci s žákem (včetně zdůvodnění a uvedení rozsahu zajišťované péče)
  • datum podpisu a platnost IVP,
  • podpisy vyučujících, zákonných zástupců žáka,
  • aktualizace IVP.

IVP vychází ze: školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů psychologického a speciálně pedagogického vyšetření školského poradenského zařízení, vyjádření registrujícího pediatra či jiného odborného lékaře nebo dalšího odborníka (např. kliničtí psychologové, logopedi, bylo-li dítě v jejich dlouhodobé péči), vyjádření zákonného zástupce či zletilého žáka.

Pro účast žáka se SVP je nutné znát podrobnou diagnostiku zdravotního postižení a případné kontraindikace týkající se pohybových aktivit. Na základě lékařského a posléze i kinantropologického (diagnostika úrovně pohybových schopností a dovedností) vyšetření by měl být připraven obsah školní TV s ohledem na specifika postižení, intenzitu zatížení apod. To, že žák nesmí s ohledem na zdravotní rizika realizovat některé pohybové aktivity, by nemělo být v žádném případě důvodem k jeho uvolnění z TV. Podklady od lékaře by měly sloužit k úpravě IVP, řešení využití asistence, kompenzačních pomůcek, samotných realizovaných pohybových aktivit, plánování variabilních forem, zvážení možností jednotlivých stupňů začlenění. Tyto úpravy jsou plně v kompetenci učitele TV, který by měl být na základě svého vysokoškolského vzdělání (nebo případně celoživotního vzdělání) připraven na vypracování IVP ve spolupráci se SPC.

 

Všechny důležité informace ohledně tvorby IVP naleznete na níže uvedených odkazech: