Logolink OP VVV hor barva cz

 

Projekt „Pohyb pro inkluzi“ - Podpora společného vzdělávání v oblasti školní tělesné výchovy a pohybově orientovaných programů

 

Zahájení tříletého projektu se datuje k 1. 9. 2017. V současné době je projekt již ukončen (k 31.8. 2020) a schválen nadřízeným orgánem.

Přestože již projekt není financován, snažíme se na těchto webových stránkách dávat k dispozici materiály a informace, jež vznikaly po dobu trvání projektu. Nadále se také budeme snažit o rozšiřování v praxi využitelného materiálu, do kterého budete moci kdykoliv nahlédnout a nechat se jím inspirovat.

 

Základní popis projektu:
Projekt byl realizován pod odbornou záštitou Univerzity Karlovy, Fakulty tělesné výchovy a sportu. Naším hlavním cílem byla podpora dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a jejich vrstevníků v oblasti společného vzdělávání, a to především v hodinách tělesné výchovy. Pomocí uplatnění relevantních mezinárodních standardů v oblasti pohybové gramotnosti a vytvořením vhodných postupů je totiž možné u žáků se SVP podpořit stejný rozvoj, jako u jejich vrstevníků v oblasti školní TV i mimoškolních pohybových aktivit. Zaměřili jsme se na práci s žáky pražskými základních škol, jenž projevily svůj zájem o spolupráci. Celkem se takto přímo zapojilo 14 škol a další byly podporovány dílčími aktivitami (například jednorázová osvětová akce, zasílání novinek atd). Nadále spolupracujeme s obdobnými projekty realizovanými pod hlavičkou Fakulty tělesné kultury na Univerzitě Palackého v Olomouci, společně sdílíme metodické materiály a necháváme se vzájemně inspirovat zkušenostmi z praxe.

 

Základní školy, které byly zapojené do projektu Pohyb pro inkluzi:

Praha 2 - ZŠ Na Smetance, ZŠ Londýnská

Praha 4 - ZŠ Na Líše

Praha 5 - ZŠ Grafická, ZŠ Waldorfská, ZŠ Drtinova, ZŠ Tyršova

Praha 6 - ZŠ Dědina, ZŠ Červený vrch, ZŠ Emy Destinnové, ZŠ Věry Čáslavské

Praha 7 - FZŠ Umělecká

Praha 10 - ZŠ Veronské nám.

Praha 13 - ZŠ Janského

 

Cílová skupina
Hlavní cílovou skupinou byly především individuálně integrovaní žáci v pražských základních školách. Do projektu byly zapojeny děti se specifickými vzdělávacími potřebami z různých důvodů od ADHD a poruch učení přes poruchy autistického spektra či tělesné postižení až po speciální případy jako je žákyně s cystickou fibrózou. Důležitou součástí našeho projektu byli také pedagogičtí pracovníci, jenž byli ochotni zapojit každého žáka do tělesné výchovy a měli zájem rozšiřovat své obzory v oblasti inkluzivního vzdělávání. Učitelé byli průběžně podporování odbornými konzultacemi, zaškolováním při realizaci IVP, metodickými materiály (příručky, metodické listy atd.), nabídkou účasti na doškolovacích akcích a možností zahraniční stáže. V neposlední řadě se projekt zaměřil i na zprostředkování nabídky volnočasových aktivit pro děti se SVP. Vhodný výběr volnočasového pohybového programu jsme konzultovali s rodiči během školního roku a sami jsme uspořádali 3 turnusy týdenního letního příměstského tábora v prostorách FTVS UK.

 

Klíčové aktivity

  • evaluace jednotlivých žáků - diagnostika motorických dovedností, zjišťování determinant životního stylu, možností rozvoje a zapojení do pohybových aktivit v rámci předmětů i mimoškolních aktivit
  • vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) s přihlédnutím k osobnostním zvláštnostem jednotlivých žáků
  • přímá práce s nastavením vzdělávání v oblasti školní TV
  • možnost konzultací pro pedagogické pracovníky
  • pořádání doškolovacích akcí pro pedagogy
  • zapůjčení netradičních pomůcek do hodin TV
  • nabídka účasti pedagogických pracovníků na zahraniční vzdělávací stáži
  • tvorba metodických materiálů
  • vyhotovení evaluačních zpráv pro žáky a školy
  • účast konzultantů APA na školních výjezdech - ŠVP, lyžařské kurzy

 

Ve školách jsme zároveň v rámci projektu pořádali pro žáky a třídní kolektivy tyto aktivity:

  1. Edukativní program Paralympijský školní den. Během této jednodenní akce mají všichni účastníci možnost aktivně se zapojit do nejrůznějších sportů, ale i denních činností osob se zdravotním postižením (ZP). Součástí programu je i beseda se sportovcem se zdravotním postižením.
  2. Teambuildingové akce - jednodenní sportovní akce pro kolektivy žáků (ze zapojených škol), kde jsou integrovány děti se SVP. Do organizace jsou dále zapojování dobrovolníci z řad studentů UK FTVS.
  3. Podpora volnočasových sportovních aktivit integrovaných žáků se SVP - vyhodnocení možnosti volnočasových aktivit zapojených žáků s cílem podpořit jejich vstup do vhodných kroužků uskutečňovaných např. ve spádových domech dětí a mládeže.
  4. Integrované příměstské tábory - 1 turnus integrovaného příměstského tábora v prostorách FTVS UK, a to nejen pro žáky zapojené do projektu.
  5. Osvětové akce pro třídní kolektivy a družiny - krátké edukační programy o každodenním životě a možnostech sportu dětí se speciálními potřebami.